AJO carsharing a ekologie


V AJO carsharingu bereme ekologii opravdu vážně
a pomáháme zde hned několika způsoby


  • Jedno sdílené auto ve městě ušetří 5-15 aut, kterých se jejich majitelé zbaví (nebo si je nepořídí), pokud mají k dispozici alternativu v podobě carsharingu. Tato auta tedy nemusí být vůbec vyrobena a ve městech nezabírají cenná parkovací místa.
  • V AJO carsharingu pořizujeme výhradně nová auta, která musí splňovat nejnovější emisní normy. Je jasné, že naše sdílená auta se pak na životním prostředí podepisují podstatně méně než auta vyrobená např. před 15 lety, což je mimochodem průměrné stáří vozidla provozovaného v ČR.
  • Běžné postupy a emisní normy nám v AJO nestačí, takže jezdíme na odpad a ještě při tom z výfuků výrazně méně smrdíme :-) Podrobnosti najdete dále.
  • Občas slyšíme argument, že carsharing je jen jiná forma autopůjčovny, tak jaképak ciráty a povídačky o ekologických přínosech a ušetřených parkovacích místech. Tento argument ale střílí úplně vedle - naprosto zásadním faktorem atraktivity carsharingu je jeho uživatelská přívětivost a flexibilita. Sdílené auto si můžete půjčit bez složitého papírování i jen na hodinu, často jej máte jen kousek od svého bydliště, odemknete si jej mobilem a pak jej zase podobným způsobem vrátíte. To je natolik radikální posun oproti běžným autopůjčovnám, že díky němu obyvatelé měst opravdu mění své postoje a jsou ochotni se díky dostupnosti takto pohodlné a flexibilní služby zbavit vlastního auta. To je skutečnost, která byla opakovaně prokázána v kontextu carsharingu, ale nikoliv v kontextu běžných autopůjčoven.

Ekologové nemají auta příliš v lásce

Ale to rozhodně neplatí pro auta sdílená.

Carsharing je z hlediska ekologie vnímán jednoznačně pozitivně.

Na akcích propagujících ekologii je carsharing vítaným hostem a vznikají pak zdánlivě paradoxní situace, kdy na Dni bez aut propagujeme auta (v odkazovaném videu je reportáž o carsharingu cca od 20. sekundy).

V AJO jezdíme na odpad

...a ještě při tom méně smrdíme :-)

V úvodu jsem zmínil důvody jasného ekologického přínosu carsharingu. Ale v AJO se s běžnými přístupy a emisními normami nespokojíme a jdeme dál - jezdíme doslova na odpad a při jeho spalování vychází z výfuků našich sdílených aut výrazně méně škodlivin než při spalování benzínu nebo nafty.

Tímto odpadem je LPG - nejrozšířenější alternativní palivo na světě. Pravda, více mediální pozornosti se věnuje elektřině a vodíku, ale v DNEŠNÍM praktickém provozu LPG prostě nemá konkurenci.

LPG je směs plynů, které jsou odpadem při zpracování ropy nebo vedlejšími produkty při těžbě zemního plynu. Lidé si občas pletou LPG a CNG. Mějme tedy na paměti, že CNG je něco jiného - jde o kapalný zemní plyn pro jehož skladování v kapalném stavu jsou nutné obrovské tlaky. U LPG se vystačí s tlaky výrazně menšími, čemuž odpovídají menší rizika.

Skalní odpůrci fosilních paliv mohou namítnout, že LPG je pořád "smradlavá" technologie. Částečně ano, ale co máme DNES použít místo ní?

Elektromobil? Dnes dostupné elektromobily možná mohou v carsharingu fungovat jako zajímavý marketingový nástroj.

Ale v mnoha praktických ohledech nám DNES stávající elektromobily ještě nedávají smysl. Věříme, že se to brzy změní, možná se už za rok objeví elektromobily, které nám smysl dávat budou a pak je rádi při každoročním rozšiřování flotily nasadíme. Jsme flexibilní, čekáme a těšíme se. Do té doby se snažíme dělat maximum s tím, co je k dispozici. A tady LPG nemá konkurenci.

Ekologie a AJO SUV


SUV mají obecně pověst neekologických monster. Ale i v tomto případě je potřeba rozlišovat.

  • Vezměme si několik let staré SUV s dieselovým motorem, které sem po Dieselgate doputovalo z Německa a jehož český majitel mu nechal odstranit filtr pevných částic, protože nechtěl platit desítky tisíc za nový. Nebo si vezměme "ekologičnost" průměrně starého auta (15 let) v ČR.
  • Pak si vezměme nově pořízené AJO SUV s nejnovější LPG technologií. Srovnání dopadne naprosto jednoznačně.
  • Samozřejmě, když srovnáme ekologický dopad našich Fabií kombi a našich SUV, tak ty Fabie na tom budou o něco lépe. Ale je to opravdu zlomek v porovnání s tím, co jezdí na našich silnicích.
  • Proč tedy nasazujeme SUV? Chceme našim klientům nabídnout co nejatraktivnější službu a tím je motivovat k tomu, aby se zbavili svého starého OPRAVDU smradlavého a místa zabírajícího auta a přesedlali na auto moderní, ekologické a sdílené.
  • I kdyby jedno naše SUV nahradilo jen 5 aut ve statistice zmíněné v úvodu, tak je jeho ekologický přínos naprosto jasný.

AJO SUV - dopřejte si vyšší posez

Chcete-li občas nadstandardně pohodlné svezení v SUV, tak si díky carsharingu nemusíte kupovat drahé auto napořád a průběžně platit vysoké náklady na provoz. Pro běžné věci vystačíte s našimi Fabiemi III kombi a SUV si vezmete jen v situacích, kdy si prostě chcete udělat radost, jedete na rande nebo na klíčovou obchodní schůzku.

Popis výbavy sdílených aut »

Škoda Fabia III kombi


Tato česká klasika tvoří ekologický a úsporný základ naší flotily. Ale ani základ nijak nešidíme - kombi Fabiím jsme dopřáli tempomat, bluetooth handsfree, kožený volant, rádio s dotykovým displejem a další atraktivní výbavu.


Popis výbavy sdílených aut »

LPG jste nikdy netankovali a máte z tankování obavy?


Obavy jsou zbytečné:

  • Kdo není pro obsluhu LPG proškolen (což není skoro nikdo), tak nesmí LPG tankovat.
  • V praxi to funguje tak, že přijedete na čerpací stanici, zazvoníte na obsluhu a jejich povinností je vám LPG natankovat.
  • Občas se stane, že se obsluze na pumpě tankovat LPG nechce, ale tím porušuje své pracovní povinnosti a majitelé a provozovatelé čerpacích stanic jsou na taková porušení velmi citliví a rychle je řeší. Pokud byste se s takovou neochotou setkali, dejte nám vědět - máme kanály, kudy zjednat nápravu. Za těch několik let, co provozujeme desítky aut na LPG, se nám to stalo v jednotkách případů a náprava byla opravdu rychlá. Pokud by tato anomálie padla zrovna na vás, tak se ukáže další výhoda AJO aut - kromě LPG je v AJO autech i nádrž na benzín, takže kdyby vám obsluha nechtěla natankovat a LPG opravdu došlo, můžete pokračovat na benzín a v této situaci jsou dodatečné náklady na benzín na nás. V tomto případě každopádně dejte vědět našemu supportu, abychom si došlápli na tu pumpu a abychom vám neúčtovali dodatečné náklady za jízdu na benzín.
Sledujte nás na Facebooku